ראיון מיוחד עם עידו קצנלנבוגן על היתרונות והחידושים שמביאה המערכת שנכנסה לפעולה ממש בימים אלה

לקראת כניסת המערכת החדשה שמשפרת את עולם השחיה בקרב ספורטאי הטריאתלון, מערכת אשר יכולה לשנות את האימון והתפיסה של אימון השחייה בכלל ובתחום הטריאתלון בפרט – ערכנו ראיון עם עידו קצנלנבוגן, מאמן האקדמיה של איגוד הטריאתלון על פיתוח, כניסת המערכת והמטרות השונות.

עידו, איך למעשה הפרוייקט נולד?

"ה-'אני מאמין' שלי בנוגע לאימון ופיתוח ספורטאי הישג בנוי על יצירת תשתית פיזית כמה שיותר חזקה לצד ירידה לפרטים קטנים. הכרתי את מכון סילבן אדמס ואת היכולות של המקום דרך ענר שרמן, שגם לקח את קבוצת הבוגרים שלנו למכון סילבן אדמס לפני חצי שנה"

מה קידם את זה?

"ברגע שהצלחתי למצוא תקציב לפרויקט האיכותי הזה, מיד קפצתי על ההזדמנות הזאת באמת לרדת לפרטים קטנים ולדייק עד מאוד את סגנון השחייה של הספורטאים שלי. צריך לזכור שזה פרויקט ראשון מסוגו, גם מבחינת מכון סילבן אדמס. לקחת קבוצה של 9 ספורטאים ולייצר תהליך ארוך טווח עם מפגשים מרובים זה משהו שעוד לא היה"

מה  המטרה של הפרוייקט?

המטרה העיקרית של הפרויקט היא בראש ובראשונה לשפר את יכולות השחייה של כל אחד בקבוצה. כשאנחנו מדברים על שחייה, הכוונה לא רק לשחייה בבריכה, אלא גם ואפילו בעיקר את העניין של שחייה בטריאתלון. ההסתכלות היא על הספורטאי בכללותו, כל אחד והגוף שלו והחוזקות/חולשות שלו. מטרה נוספת ולא פחות חשובה היא ללמוד. אני בתור מאמן לומד המון בפרויקט הזה, וחשוב לי גם שכל אחד מהספורטאים יבין את עקרונות השחייה הבסיסיים. שיבינו מה עומד מאחורי כל תיקון וכל תרגיל. אני בהחלט מאמין שספורטאי חושב הוא ספורטאי טוב יותר".

איך זה מתבצע?

בשלב הראשון בבדיקה – מדובר על צילום המצב המצוי של טכניקת השחייה באמצעות מספר רב של מצלמות שמצלמות את הספורטאים מזוויות שונות. זה מאפשר לאחראי על הפרויקט במכון, מאמן השחייה רז בן שושן, להראות לי ולספורטאי זוויות, שאנחנו בשגרה לא רואים, של השחייה שלהם. העבודה היא משולשת: רז, אני והספורטאים עובדים יחד על תיקוני סגנון ותרגילים שונים עם אביזרי שחייה שעוזרים לכולם להדגיש נקודות שונות בחתירה. חוזרים על הפעולות האלה כמה וכמה פעמים באותו סשן, שחייה -> תיקון/הדגשה -> ביצוע חוזר עם צילום ושיקוף. כל אחד מהספורטאים באקדמיה יצא מהמבדק שלהם עם 3-4 דגשים משמעותיים ומספר דומה של תרגילים לביצוע (במים וגם מחוץ למים)".

ומה קורה לאחר מכן?

"השלב השני קורה בין רז לביני, כאשר אנחנו יושבים על כל הצילומים ומנתחים יחד את הסגנון של כל אחד מספורטאי האקדמיה. יש ירידה מאוד משמעותית לפרטים קטנים ודקויות. אני לומד המון בתהליך הזה, אני יוצא עם כלים חדשים והסתכלות מזווית אחרת על הספורטאים שלי. התהליך לא מסתיים פה. רז מלווה אותנו גם היום. בשבועות הקרובים רז יגיע לאימונים שלנו כדי לעזור לי ליישם את התהליך בשטח (ולא רק בתנאי מעבדה של המכון). כמו כן מתוכן ביקור נוסף של הספורטאים במכון בעוד כמה חודשים. המטרה היא ראות תמונה מחודשת, לראות את ההתקדמות ולתת עוד תיקונים וכיוונים בשחייה".

מה זה יכול להעניק לנערים באקדמיה?

"מעבר בכל מה שאמרתי, ידוע שספורטאים יכולים ליהנות מאוד ממשוב מצולם של עצמם על מנת לשפר את הביצועים שלהם. התמונה שיש לנו בראש של איך שאנחנו נראים בעת ביצוע לא תמיד מדויקת. המאמנים נותנים דגש כזה או אחר ואנחנו בטוחים שאנחנו עושים את זה טוב או בצורה מסוימת. אלא שכאשר אנחנו רואים צילום של איך זה נראה במציאות – רק אז בעצם מבינים את התיקון הנדרש ומה אנחנו צריכים לעשות אחרת. הצילום, המשוב בלייב והמקצועיות של הליווי של רז נותנים כלים לספורטאים ברמה הכי גבוהה שיש היום בעולם".

אפשר לראות שינויים כבר?

"בהחלט. רואים שיפורים בזמן אמת. גם בלי שרז או שאני נוציא מילה – הספורטאים רואים סרטון של עצמם ומיד עולים על דברים מעניינים. הדגשים והתיקונים של רז משמעותיים עוד בזמן המבדק, ורואים את השיפור עוד בבריכת הזרמים. כמובן שהעבודה העיקרית שאנחנו עושים כדי לשפר את השחייה של הספורטאים קורית תוך כדי האימונים הקבוצתיים בווינגייט בזמן הטמעת השינויים ותוך ביצוע  תרגילים רבים. אני גם רואה שהספורטאים חושבים יותר על סגנון ומשקיעים המון אנרגיה בעבודה על הסגנון שלהם.  הם מבינים כמה שזה משמעותי ושיש לזה פוטנציאל להעיף אותם קדימה".

מנהל האקדמיה למצוינות בספורט במכון וינגייט, אייל אהרנסון , מוסיף :" הפרויקט הנ"ל מהווה ביטוי מצוין לרוח האקדמיה והיותה האקו הסיסטם הכי טוב שיש לפיתוח ספורטאי וספורטאיות הישג לאומיים צעירים . מדובר על מענה איכותי, ייחודי לספורטאי האקדמיה , בבחינת Game Changer מקצועי, המאפשר לדייק את חליפת האימון למידותיהם בכדי לשפר אתה ביצועים שלהם ולהובילם להישגים."

האקדמיה למצוינות בספורט אשר  היא  פנימיית מחוננים רב ענפית השייכת למכון וינגייט בתמיכת היחידה לספורט הישגי. באקדמיה, 13 ענפים (טריאתלון, שחייה, כדורמים, כדורסל ועוד ועוד)ובה חיים, לומדים ומתאמנים  כ-150 ספורטאים. אחוזים מאוד גבוהים של הסגלים האולימפיים לפריז הם בוגרי האקדמיה.